УАІБ вимагає суттєвого доопрацювання законопроекту "Про саморегулювальні організації"


В Українській асоціації інвестиційного бізнесу (УАІБ) вважають, що проект закону України «Про саморегулювальні організації» (реєстраційний №9015 від 18.07.2011р.), внесений народним депутатом України Королевською Н.Ю., містить ряд суттєвих недоліків і потребує суттєвого доопрацювання з урахуванням норм чинного законодавства України та практики діяльності існуючих СРО.

 

У листі, направленому до Кабінету Міністрів України, УАІБ, яка має майже п'ятнадцятирічний практичний досвід у саморегулюванні, звертає увагу урядовців передовсім на те, що встановлення в законопроекті заборони на існування однієї СРО в певній галузі та заборони обов'язкового членства в СРО, з одного боку, а з іншого - визначення, що для отримання статусу СРО організація повинна мати не менше трьох членів, призведе до утворення великої кількості дрібних, «кишенькових» СРО, які не матимуть ані ресурсів, ані спроможності виконувати функції саморегулювання.

До того ж кожна з таких СРО може встановлювати різні правила та стандарти діяльності для своїх членів, що буде дезорієнтувати споживачів. Існування різних стандартів діяльності у певних галузях господарювання, таких як аудит, оціночні послуги, професійна діяльність на фондовому ринку, у сфері недержавного пенсійного забезпечення, на ринку кредитних послуг, просто недопустиме, бо суперечить нормам чинного законодавства України та міжнародній практиці.

У листі наголошується, що оскільки проект Закону є рамковим, і існують суттєві особливості підприємницької діяльності у різних сферах, законопроект взагалі не повинен і не може встановлювати обмеження щодо кількості як самих СРО, так і кількості їхніх учасників. Такі вимоги повинні встановлюватись спеціальними законами, які регулюють відносини у відповідних сферах.

Недоопрацьованим, на думку експертів УАІБ, є також використання у законопроекті норм і визначень, які відсутні у чинному законодавстві України (напр. «організація професійного самоврядування»). Крім цього, розробка відповідних змін до законодавства навіть не передбачена у Прикінцевих положеннях законопроекту, що заздалегідь робить цю норму «мертвою».

Не вирішує законопроект №9015 і наявну в законодавстві України прогалину щодо організаційно-правової форми існування СРО та можливості участі в СРО одночасно фізичних та юридичних осіб. Створити СРО, яка об'єднує як фізичних, так і юридичних осіб, які здійснюють один вид професійної діяльності, у межах чинного законодавства неможливо. Без вирішення цього питання розвиток саморегулювання буде штучно стримуватись, оскільки вплив СРО щодо дотримання правил та стандартів професійної діяльності має розповсюджуватися як на юридичних, так і на фізичних осіб ( у тому числі сертифікованих співробітників юридичних осіб), зазначається у листі УАІБ.

У законопроекті значна увагу приділяється створенню компенсаційних фондів СРО, однак, жодна зі статей не торкається питання контролю за використанням коштів таких компенсаційних фондів, можливих напрямків інвестування цих коштів, відповідальності посадових осіб СРО за нецільове використання коштів компенсаційних фондів.

Залишається неврегульованим і питання податкового статусу внесків суб'єктів підприємницької діяльності до СРО, внесків до компенсаційного фонду, самих активів компенсаційного фонду та виплат з нього, оскільки відповідні норми відсутні у Податковому кодексі. Експерти УАІБ пропонують передбачити необхідність віднесення членами СРО таких внесків до складу їх витрат, як безпосередньо пов'язаних з основною діяльністю суб'єктів господарювання.

Недостатньо чітко визначені у законопроекті №9015 відносини між СРО та органами державної виконавчої влади. Зокрема, у тексті проекту Закону зустрічаються посилання на «уповноважений орган виконавчої влади» та «відповідний орган виконавчої влади», які мають виконувати передбачені Законом функції. Разом з тим, з тексту проекту не зрозуміло, хто і як визначає ці органи, яка між ними різниця тощо. Зважаючи на те, що СРО представляють професійну спільноту, найбільш актуальним для них є представництво інтересів їхніх учасників саме у профільному органі влади, підкреслюється у листі УАІБ.

Джерело: FundMarket

17 жовтня 2011 р.