Інтернет-трейдинг в Україні


Прикриваючись гаслом "не треба платити майже ні за що, просто торгуйте", гравці ринку просто демпінгують. Це робить бізнес збитковим і для них, і для їхніх колег, відсуваючи на невизначений термін день, коли сектор зможе "вийти в нуль".

Інтернет-трейдинг - продукт, яким в Україні за півтора року зацікавилася значна кількість громадян, і цей процес триває.

Цей сегмент бізнесу з'явився в Україні в основному завдяки ринку заявок, який був створений Українською біржею у 2009 році. Історія розвитку даного продукту хоч і невелика, але вражає бурхливим розвитком і кількістю залучених клієнтів.

Інтернет-трейдинг швидко опанував умами і гаманцями українців завдяки правильній мотивації. Людей приваблювали новизна продукту та доступ до фондового ринку.

Ставши інтернет-трейдером, інвестор отримує доступ і до ринку заявок, і до ринку котирувань у режимі перегляду, а віднедавна - ще й до термінового ринку - торгів ф'ючерсами. І головне - інтернет-трейдинг вабить інвесторів фінансовою доступністю - дешевизною здійснення операцій і малим порогом виходу на ринок.

Ці прості та очевидні речі зробили свою справу. На ринок почали заходити інвестори, сума вкладень яких могла не перевищувати 5 тисяч гривень. Клієнт може спробувати здійснювати угоди на демоторгах. Його навчать, покажуть, розкажуть. Тільки торгуй.

Все начебто чудово, але це лише одна сторона медалі. Є її зворотній бік: клієнта відпускають у вільне плавання, у море, яке кишить біржовими "акулами". Ось тут і починаються реальні ризики, реальні заробітки або втрати. Недосвідчений інвестор зіштовхується з невіртуальними життям, грішми і нервами.

Втім, хорошого тут більше. Якщо порівнювати сумнівні схеми з туманного минулого деяких біржових брокерів, за допомогою яких простий українець міг взяти участь у торгах на біржі, то такий ринок однозначно більш прозорий і зрозумілий. Він дозволяє не тільки непогано заробити, але й розім'яти мозок, що вкрай корисно.

Інвестор може торгувати за допомогою будь-якого комп'ютера або ноутбука з доступом до інтернету. Трейдеру доступні графіки та інструменти для оцінки ринку. Загалом, все те, що змушує думати і веде торговця до першого мільйона.

Якщо говорити про типовий портреті клієнта інтернет-трейдингу, то основними прихильниками даної послуги є чоловіки віком від 25 до 35 років. Жінок серед клієнтів вкрай мало, оскільки цей інструмент доволі ризикований.

Динаміка розвитку даної послуги вражаюча. У 2009 році налічувалося близько 3 тисяч відкритих брокерських рахунків фізичних та юридичних осіб. У 2010 році число інтернет-трейдерів зросло удвічі. Така динаміка - величезний плюс для вітчизняного ринку, бо приплив активних інвесторів покращує ліквідність та еластичність сектора.

Власне, цей позитивний вплив помітний вже зараз. За 2010 рік завдяки приватним інвесторам помітно зросли кількістю угод і обсяг торгів, причому частка фізичних осіб в обороті біржі оцінюється 25 відсотками. Для порівняння: історія торгів за 2005-2007 роки показує, що тоді фізичні особи робили тільки 5-10% обороту ринку.

У 2011 році кількість інтернет-трейдерів може перевищити 20 тисяч осіб.

Однак варто пам'ятати, що, як і колись, на український ринок приходять великі російські компанії, які спеціалізуються на інтернет-трейдингу. І плани у них великі.

Зокрема, великі гравці хочуть покрити даною послугою щонайменше 2-3% населення України, а це - більше сотні тисяч інтернет-трейдерів і відкритих рахунків. Вітчизняним гравцям теж притаманні амбіції, але, на відміну від росіян, вони не мають такої матеріальної платформи, досвіду та підтримки з боку держави.

Саме завдяки підтримці держави інтернет-трейдинг у Росії пішов далеко вперед порівняно з українським аналогом - і за якісним показником, і за кількісним. В Україні уряд переважно ігнорує факт існування фондового ринку, а якщо і згадує про нього, то лише під час збирання податків. Втім, це не єдина стратегічна помилка влади.

Зате у розвиток цього бізнесу готові вкладати як сама Українська біржа, так і багато вітчизняних брокерських фірм - незважаючи на те, що для більшості інвестиційних компаній цей бізнес буде збитковим ще мінімум рік-два.

Крім того, діє низка спільних навчальних проектів. Українська біржа разом з провідними гравцями ринку проводить регіональні семінари та конференції, виставки та круглі столи, конкурси на звання найкращого інвестора з призовими місцями.

Без навчання не обійтися - деякі вітчизняні торговці роблять очевидні помилки. У гонитві за клієнтами і швидкими грішми вони знижують тарифи за інтернет-трейдинг майже до нуля, хоча витрати тут і так менші порівняно з класичним брокериджем.

Прикриваючись гаслом "не треба платити майже ні за що, просто торгуйте", такі гравці ринку просто демпінгують. Це робить бізнес збитковим і для них, і для їхніх колег, відсуваючи на невизначений термін день, коли сектор зможе "вийти в нуль".

Як показав досвід Росії, у якої український ринок перейняв увесь інструментарій та схеми, така практика згубна для бізнесу і гальмує його розвиток.

Втім, зростаюча конкуренція підштовхує брокерські компанії надавати все більшу кількість сервісів за послугою інтернет-трейдингу - від забезпечення у режимі он-лайн оперативною інформацією та аналітикою до маржинальної та "короткої" торгівлі.

Надалі зміна законодавства, здорова конкуренція і, можливо, підтримка з боку держави приведуть ринок до такого стану, який можна буде назвати розвиненим.

Джерело: Економічна правда

9 лютого 2011 р.