Коментар щодо операцій з державними облігаціями на фондовій біржі «Перспектива»


11 жовтня 2018 р., за даними профільних економічних ЗМІ та прес-центру СБУ, відбулися слідчі дії в офісах фондових бірж, торговців цінними паперами та місцях проживання їх окремих посадовців. Слідчі дії проходили у межах розпочатого кримінального провадження, розпочатого за ч. 2 ст. 205 та ч. 3 ст. 209 Кримінального кодексу України, за фактами відмивання доходів, одержаних злочинним шляхом.

За даними релізу СБУ, протягом 2017-2018 рр. посадовці бірж через низку підконтрольних торгівців цінними паперами, представників банківських установ організували механізм легалізації незаконних доходів та виведення коштів за кордон. Оборудки здійснювались із використанням підконтрольних нерезидентів шляхом купівлі державних облігацій у режимі так званого «групового звіту».

Обшуки в приміщеннях фондових бірж, торговців цінними паперами та місцях проживання їх окремих посадовців активно обговорюються учасниками інвестиційної спільноти. Перш за все, слід підтримати публічну позицію голови НКЦПФР щодо подиву обшуками фондових бірж, з огляду на їх віднесення до суб’єктів критичної інфраструктури держави, та необхідності дуже твердих обгрунтувань для використання таких засобів з боку правоохоронних органів.

Очевидно, що скандали навколо біржового обігу державних облігацій не йдуть на користь державним планам популяризації цих інструментів для населення, в т.ч. поширення можливостей інвестування через інтернет-банкінг, а також інших інвесторів, включаючи інституційних та іноземних.  

В ході обговорення цих подій в ЗМІ було зазначено, що «СБУ оминула біржу «Перспектива», де проходить більша частина угод з ОВДП».

Відповідно до цього фондова біржа «Перспектива» зазначає наступне.

1. Фондова біржа «Перспектива» дійсно з 2012 року лідирує на національному біржовому ринку за обсягом угод з цінними паперами, насамперед, з державними облігаціями.

2. На біржі «Перспектива», як і на інших біржах, де укладаються угоди з державними облігаціями, наявна можливість укладення правочинів щодо цінних паперів, які забезпечені правами на отримання коштів/цінних паперів на підставі відповідних зустрічних зобов’язань (можливо, розрахунки за такими угодами розглядаються як режим т.зв. «групового звіту»). Такий спосіб розрахунків не суперечить чинному законодавству. В будь-якому випадку, на біржі «Перспектива» такий спосіб розрахунків не є поширеним. Водночас це забезпечено постійним моніторингом операцій, достатності активів для укладення біржових угод та проведення розрахунків у відповідності до законодавства, правил біржі та документів ПАТ «Розрахунковий центр», аби унеможливити зловживання.

3. Біржа «Перспектива» постійно контролює відповідність укладених біржових договорів численним вимогам законодавчих та нормативно-правових актів, зокрема в контексті  біржового ціноутворення, ознак маніпулювання, виконання функцій суб’єкта первинного фінансового моніторингу. За необхідності, біржа інформує відповідні органи, а також оперативно реагує на запити НКЦПФР та зацікавленість компетентних органів щодо конкретних операцій, в межах, передбачених чинним законодавством. Хоча наразі, відповідно до нормативно-правових актів НКЦПФР, левова частка інформації про біржові торги є наразі публічною, а всі відомості про біржові договори (включаючи конфіденційні ) є складовою щоденної звітності до НКЦПФР.

4. Персонал біржі докладає постійних зусиль, аби оперативна діяльність з організації торгівлі виконувалася попри будь-які зовнішні чинники, а члени біржі протягом торговельного часу завжди мали можливість подавати заявки, укладати договори та отримувати  всі необхідні сервіси.

5. Біржа «Перспектива» бере активну участь в нормотворчій роботі щодо законодавчого впорядкування проблематики зловживань на фондовому ринку. Зокрема, біржа взяла участь в І Форумі "Імплементація acquis ЄС: зловживання ринком та сквіз-аут", де констатовано недостатню законодавчу врегульованість питань маніпулювання на ринку, суперечливе правозастосування та неоднозначну судову практику, невисокі темпи та вибірковість імплементації  правової основи ЄС.

Вбачається, що послідовна імплементація європейських норм та сумлінне дотримання національного законодавства є одним з важливих шляхів щодо мінімізації ризиків функціонування значущих суб’єктів інфраструктури ринку капіталу.

16 жовтня 2018 р.