В НКЦПФР розповіли про перспективи розвитку інфраструктури ринків капіталу України.
У своєму виступі на Ukrainian Financial Forum 2017 Член НКЦПФР Дмитро ТАРАБАКІН зазначив: «Цей рік ми почали з 8 біржами, а на сьогодні їх 5. Але ми вважаємо, що це на 4 більше, ніж має бути. Україна немає централізованого місця для ціноутворення і ми виглядаємо як «жарт» для зовнішніх інвесторів та самої держави. Наші проблеми – це наші можливості. Сьогодні ми маємо унікальну можливість сісти за стіл переговорів, об’єднати наші зусилля і створити універсальну біржу для українського ринку», повідомляється на офіційній сторінці НКЦПФР у Facebook.
Згідно з даними, наведеними у презентації пана Тарабакіна, за останній рік зроблено таке:
– за підтримки ЄБРР Oliver Wyman проведене дослідження найкращих практик побудови інфраструктури ринків капіталу і описано оптимальну модель для розвитку ринку України;
– підписано Меморандум між НБУ та НКЦПФР, в якому зафіксовані основи майбутньої архітектури пост трейду і спільні дії регуляторів;
– розпочата друга фаза програми технічної допомоги ЄБРР
– підготовка нової редакції закону про депозитарну систему;
– НДУ та РЦ отримали стратегію розвитку на найближчі роки. Перший тактичний крок – тендер на закупівлю нового програмного комплексу з депозитарного обслуговування та клірингу.
Протягом останнього року кількість депозитних установ зменшилась з 234 до 223 (з них 50 банки, 173 не банки), а кількість фондових бірж – з 8 до 5. При цьому сукупних дохід трьох найбільших фондових бірж становить 11,5 млн. грн., а їхні сукупні витрати дорівнюють 27,2 млн. грн., тобто дохід у 2,4 рази менший за витрати.
За цей самий період кількість емітентів в лістингу зменшилась з 25 до 23 (з них 7 підприємств та банки).
Усе це дало змогу переконати НБУ дозволити допуск операцій з нерезидентами з такими цінними паперами на валютний міжбанк. НКЦПФР планує розширити цей список до біржового індексу.
Торгівля цінними паперами має ряд проблем. Зокрема, через відсутність технологічної консолідації торгових платформ бірж: торговці мають проблему з найкращим виконанням угод для клієнтів, а регулятор – з наглядом, у тому числі з визначенням підозрілих угод; через відсутність єдиного «вікна» або консолідованого «стакану» котирувань немає єдиної ціни за один фінансовий інструмент; страждає імідж ринку – його не сприймають серйозно ані інвестори, ані український бізнес, ані державні інституції.
У свою чергу через відсутність корпоративної єдності ринок потерпає від високих витрат на утримання біржової інфраструктури, акціонери несуть збитки від своїх інвестицій, а усі біржі є операційно збитковими, не мають ресурсів на інвестиції в розвиток торгових платформ, кібербезпеку, розробку нових продуктів, підтримку маркет мейкерів. Водночас консолідація біржового сегменту дозволить: – сприяти розвитку ринку державного боргу та корпоративних інструментів; – залучити ресурс нових ринків (газ, електрика, агротовари, корисні копалини) і використовувати цю синергію для розвитку; – стимулювати інвестиції в розвиток клірингу (ССР); – залучити технічну допомогу та інвестиції за умови створення біржового холдингу.
Джерело: FinPost, 25.09.2017, 13:47